Încă un obiectiv pe care ni l-am propus pe plan local a fost atins. Linia ferată dintre Constanţa şi Mangalia va fi modernizată. Este vorba despre 43 de kilometri de cale ferată, o continuare a magistralei 800 București – Constanța, care face legătura cu sudul litoralului. Aceasta va fi reabilitată cu bani din Fondul European de Dezvoltare Regională. Este unul dintre cele mai importante proiecte de infrastructură, transmis de USR PLUS Constanța către ministrul Transporturilor, Cătălin Drulă.
Pentru județul Constanța, cea mai mare problemă a mobilității persoanelor, mai ales în perioada estivală, o reprezintă ruta Constanța-Mangalia. Toți cei care călătoresc pe acest traseu, turiști și localnici, preferă transportul rutier în detrimentul celui feroviar, greoi și inconfortabil, din cauza infrastructurii depreciate. Calea ferată de pe această rută este într-o stare necorespunzătoare şi trebuie adaptată nevoilor actuale de transport.
În prezent, sunt nouă trenuri pe sens pe acest traseu, însă, în timpul sezonului estival, numărul acestora se dublează. Călătoria, pe o distanţă de doar 43 de km, între Constanţa şi Mangalia, durează cel puţin o oră, în condiţiile în care, de la Bucureşti la Constanţa, trenul parcurge cei peste 250 de km în mai puţin de două ore şi jumătate. În prezent, turiştii şi localnicii care merg cu trenul în staţiunile şi localităţile din această zonă a litoralului pierd foarte mult timp pe drum din cauza traficul feroviar dificil şi a infrastructurii vechi. Mulţi aleg, din acest motiv, varianta transportului pe cale rutieră, aglomerând şoseaua care duce spre sudul litoralului, mai ales în sezonul estival.
Electrificarea căii ferate, dar şi dublarea acesteia, reprezintă o necesitate şi chiar o urgenţă, având în vedere numărul mare de călători de pe această rută. Peste 350.000 de locuitori ai județului Constanța și zeci de mii de turiști se deplasează pe acest traseu. Localitățile care vor beneficia de acest proiect sunt Constanța, Agigea, Eforie Nord, Eforie Sud, Tuzla, Costinești, 23 August, Mangalia și toate stațiunile din sudul județului.
Compania Națională de Căi Ferate CFR SA a lansat deja licitația pentru studiul de fezabilitate privind electrificarea acestei linii, iar anunţul a fost postat în sistemul electronic de achiziții publice. Valoarea estimată a contractului este de peste 12 milioane de lei, la care se adaugă TVA în valoare de aproape 2.300.000 de lei. Durata contractului este de nouă luni.
În prezent, pe ruta Constanța – Mangalia este linie dublă electrificată 9 km, pe tronsonul Constanța-Agigea Ecluză, iar următorii 34 de km, până la Mangalia, este o linie simplă neelectrificată. În zona localităților Eforie Nord și Eforie Sud linia urmează un traseu amplasat pe malul lacului Techirghiol. Pe calea ferată Constanța – Mangalia sunt amplasate opt puncte de secționare, respectiv șase stații, inclusiv Constanța și Mangalia, și două halte de mișcare, două halte comerciale și două halte.
Electrificarea căii ferate Constanţa – Mangalia va permite creşterea vitezei de circulaţie a trenurilor. Cele de marfă vor putea merge cu până la 120 de km/oră, iar garniturile pentru transportul de călători vor putea atinge viteza maximă de 160 km/oră. În plus, îmbunătățirea capacității de circulație va duce la creșterea numărului de trenuri de călători. Proiectul mai prevede modernizarea staţiilor şi repararea clădirilor, a spațiilor destinate serviciilor pentru călători şi a zonei comerciale, dar și asigurarea facilităților pentru persoanele cu mobilitate redusă, handicap vizual sau auditiv. Urmează, de asemenea, să fie modernizat echipamentul de telecomunicații, inclusiv sistemul de informare a publicului călător, şi să fie montate rampe de acces pentru persoane cu dizabilități şi garduri de protecție între linii.
Transportul pe calea ferată este o soluție sigură, eficientă și ecologică atât pentru călători, cât şi pentru mărfuri, iar modernizarea liniei Constanţa – Mangalia va aduce beneficii şi operatorilor economici din turism din sudul litoralului, prin facilitarea accesului către aceste staţiuni. În plus, dacă pe această rută călătoria cu trenul va deveni confortabilă şi rapidă, se va reduce numărul autovehiculelor care circulă pe DN39, astfel încât traficul rutier va putea deveni mai fluent pe timpul verii.
Pas cu pas, punem în practică planul de guvernare, atât la nivel naţional cât şi la nivel judeţean.