Viitorul transportului trebuie să fie verde şi facem paşi înainte pentru susţinerea transportului alternativ, nepoluant şi pentru promovarea unui stil de viaţă sănătos. Oraşele au devenit din ce în ce mai aglomerate şi sunt sufocate de maşini. Transportul rutier, extrem de poluant, se desfăşoară cu dificultate în marile aglomerări urbane. Pentru a face faţă mobilităţii urbane şi, în acelaşi timp pentru a reduce nivelul de poluare este necesară dezvoltarea unei infrastructuri pentru transportul alternativ, prietenos cu mediul şi, în acelaşi timp, benefic pentru sănătate. Este important să se asigure opţiuni de transport pentru cetăţeni, iar pietonii, bicicliştii sau utilizatorii transportului în comun trebuie să beneficieze de aceeaşi infrastructură ca şi şoferii. Folosirea maşinilor personale trebuie minimizată pentru a menţine calitatea aerului. Ciclismul este un mijloc eficient de îmbunătăţire a siguranţei rutiere, cu efecte benefice asupra sănătăţii. Nu poluează, este accesibil pentru oricine şi, de multe ori, reprezintă o variantă mai bună de deplasare pentru a evita aglomeraţia din trafic. Dacă în mai multe localităţi s-a reuşit amenajarea unor piste velo, este necesară şi corectarea legislaţiei în vederea dezvoltării unei reţele de drumuri pentru biciclişti pe distanţe mai lungi, între localităţi.
Am adoptat săptămâna aceasta în Senat Legea 153/2021 necesară pentru construirea de rute velo, inclusiv EuroVelo 6. Propunerea legislativă modifică şi completează Ordonanța Guvernului nr.43/1997 privind regimul drumurilor, Ordonanța de urgență nr.195/2002 privind circulația pe drumurile publice și Legea nr.255/2010 privind exproprierea pentru cauză de utilitate publică, necesară realizării unor obiective de interes național, județean și local.
Proiectul completează noţiunea de „pistă de bicicletă”, amenajată în ampriza străzilor din localităţi, cu cea de „drum pentru ciclişti”, care înseamnă drum public special destinat circulaţiei bicicliştilor, ce urmează traseul drumurilor publice deja existente sau este complet separat, pe rute proprii între localităţi. Proiectul de lege urmează să fie dezbătut în plenul Camerei Deputaților.
Tot săptămâna aceasta, Legea 5G a trecut de Plenul Senatului, cameră decizională, și urmează să fie promulgată de Președintele României. Îmbunătăţirea comunicaţiilor trebuie susţinută prin măsuri ferme de securizare a datelor şi informaţiilor vehiculate în sistemele respective. Am votat proiectul de lege care prevede implementarea, în condiţii de siguranţă, a rețelelor 5G în România. Potrivit actului normativ, furnizorii de comunicații vor putea utiliza în rețelele 5G numai tehnologii, echipamente și programe software de la producători autorizați, în prealabil, prin decizie a premierului, pe baza avizului CSAT. Acesta va ține cont de obligațiile asumate de statul român față de UE și partenerii strategici, pentru evitarea unor riscuri. Fiecare producător de echipamente și programe software 5G va trebui să depună o solicitare pentru obținerea acestei autorizări la ministerul cu atribuții în domeniul comunicațiilor. În situaţia în care sunt identificate riscuri, ameninţări şi vulnerabilităţi la adresa securității naționale și a apărării ţării, ca urmare a analizei realizate, avizul CSAT va fi negativ. Legea mai prevede și amenzi cuprinse între 1% și 5% din cifra de afaceri pentru utilizarea echipamentelor și programelor software în rețelele 5G puse la dispoziție de producători care nu au obținut autorizarea CSAT.
Beneficiile tehnologiei 5G sunt extrem de importante: creşterea vitezei la internet, dezvoltarea reţelelor de comunicaţii şi implementarea unor tehnologii noi, iar această lege oferă statului român toate instrumentele necesare pentru a proteja interesele strategice ale țării noastre.