Sudul litoralului românesc prezintă un potenţial turistic extraordinar pentru judeţul Constanţa, însă, din cauza infrastructurii proaste de transport, în sezonul estival traficul rutier este infernal către staţiunile din sud, iar circulaţia cu trenul se face cu viteza melcului.
Atunci când USR a fost la guvernare, proiectele care vizează Alternativa Techirghiol şi electrificarea căii ferate Constanța – Mangalia au reprezentat o prioritate pentru ministrul USR al Transporturilor Cătălin Drulă. După septembrie 2021, modul dezastruos în care PNL şi PSD s-au ocupat de cele două proiectele de infrastructură a făcut ca în prezent acestea să fie aproape în stadiul în care au fost lăsate de USR. Sorin Grindeanu nu a fost capabil să facă progrese reale astfel încât aceste 2 proiecte să nu fie doar pe hârtie, ci să fie transformate în realitate.
Alternativa Techirghiol este o autostradă care pleacă din A4, pe lângă Cumpăna, peste Canalul Dunăre-Marea Neagră şi ajunge la DN39 în dreptul staţiunii Olimp. Proiectul prevede şi construirea unui nou pod care va traversa canalul Dunăre-Marea Neagră, în dreptul localităţii Cumpăna.
Am fost pe teren să vedem cum stau lucrurile cu acest proiect. Ne-am fi aşteptat, conform termenelor, să se înalţe pilonii peste canal. Dar nu am găsit nimic. Nu doar că nu există constructori pe teren, nu e finalizat studiul de fezabilitate, nu a fost obţinut acordul de mediu şi nu e lansată licitaţia de lucrări. Principalul vinovat este Sorin Grindeanu care în ultimul an şi jumătate nu a făcut nimic pentru acest proiect.
În 2021, când USR a venit la guvernare, contractul de proiectare, început în februarie 2020, care avea termen 2 ani, era în stadiu incipient. Ministrul USR al Transporturilor, Cătălin Drulă a lucrat la acest proiect şi s-a stabilit traseul final şi soluţiile tehnice, iar în septembrie 2021 avea 70% – 80% stadiu de implementare. Din nefericire, aşa este şi astăzi, după mai bine de un an şi jumătate. Ministrul Sorin Grindeanu nu a făcut nimic pentru a pune în practică acest proiect important atât pentru constănţeni, cât şi pentru turişti, care oferă o alternativă de circulaţie modernă şi rapidă către sudul litoralului.
Cel de-al doilea proiect de infrastructură din judeţul Constanţa, electrificarea căii ferate Constanţa – Mangalia, a fost, de asemenea, abandonat de Sorin Grindeanu. Este vorba de 43 de km de cale ferată care ar trebui modernizată, proiect inclus de USR la finanţare în PNRR. 120 milioane euro sunt pentru electrificarea liniei şi pentru reînnoirea ei. Proiectul implică electrificarea și modernizarea liniei de cale ferată Constanța – Mangalia pentru circulația trenurilor de călători cu viteza maximă de 160 km/h, respectiv cu 120 km/h pentru trenurile de marfă, dar și pentru repararea și modernizarea gărilor și a sistemelor de semnalizare, scăderea timpului de parcurs, creșterea siguranței și confortului pentru călători și creșterea numărului de trenuri de călători care pot fi înscrise în graficul de circulație. Localitățile care ar beneficia de acest proiect sunt Constanța, Agigea, Eforie, Tuzla, Costinești, 23 August, Mangalia și toate stațiunile din sudul județului Constanța.
Sorin Grindeanu nu s-a ocupat de proiect, s-au acumulat întârzieri, nici până astăzi nu a lansat licitaţia de lucrări, deci contractul de execuţie nu poate fi semnat aşa cum se cere prin PNRR. Există un studiu de fezabilitate semnat anul trecut în ianuarie, care ar fi trebuit să fie gata, conform termenului, în octombrie 2022. Nici acesta nu a fost finalizat.
Nu ştiu dacă incompetenţa, reaua voinţă sau nepăsarea reprezintă motivul pentru care aceste 2 importante proiecte nu au fost realizate până acum, însă cei care au de suferit de pe urma faptului că acestea sunt ţinute pe loc sunt cetăţenii. Atât constănţenii care locuiesc în sudul litoralului, cât şi turiştii care sunt nevoiţi ca în vacanţă să piardă ore bune în trafic sau în tren.