În calitate de preşedinte al Comisiei pentru drepturile omului din Senat am organizat pe 27 mai o masă rotundă pe tema serviciilor şi soluţiilor prietenoase pentru copiii cu dizabilităţi şi familiile lor. Evenimentul a reunit reprezentanți ai Parlamentului, ai Guvernului, ai autorităților centrale și locale, ai organizațiilor neguvernamentale, precum și asociații de părinți și copii.
Copiii cu dizabilități trebuie să se poată juca și învăța împreună cu ceilalți copii și să aibă acces la servicii integrate de calitate în comunitățile lor. De aceea, este nevoie de un parteneriat puternic între Parlament, Guvern, autorități locale, scoli, organizații internaționale și neguvernamentale, astfel încât exemplele de bună practică să poată fi extinse la nivel național.
Am subliniat importanţa integrării în societate a copiilor cu dizabilităţi şi am adus în discuţie faptul că, deşi există suficiente prevederi legale în acest sens, acestea nu sunt implementate.
Personal am 3 iniţiative legislative pe circuit care fac referire şi la copiii cu dizabilităţi. Am depus un proiect de lege care obligă autorităţile locale să adapteze locurile de joacă pentru copiii cu dizabilităţi, dar şi un proiect prin care operatorii economici să fie obligaţi să asigure accesul persoanelor cu dizabilităţi pe plajă
În cadrul evenimentului, UNICEF a împărtășit din exemplele de bună practică dezvoltate și testate în ultimii ani în România, în domeniul serviciilor comunitare integrate, cum ar fi inițiativa „România pentru fiecare copil. Asigurarea incluziunii sociale – ruperea cercului vicios al excluziunii în cazul copiilor celor mai vulnerabili din România” . Peste 7.800 de copii și părinți au beneficiat de serviciile a cinci centre comunitare integrate înființate în judeţele Bacău şi Braşov. Pentru numeroși copii vulnerabili și familiile lor, centrele comunitare integrate înseamnă singura posibilitate de a beneficia de servicii gratuite de calitate sociale, medicale, educaționale, de psihologie, kinetoterapie sau logopedie
Prin inițiativa „România pentru fiecare copil” s-a întărit și capacitatea personalului școlar în promovarea educației incluzive de calitate. 110 cadre didactice au fost formate ca educatori parentali și 240 de cadre didactice și-au dezvoltat competențele în educație digitală, educație incluzivă și de abilități socio-emoționale. UNICEF a lansat și un set de instrumente pentru educație incluzivă, conceput în mod explicit în sprijinul cadrelor didactice pentru crearea unor condiții mai incluzive în clase, care să răspundă nevoilor copiilor cu cerințe educaționale speciale (CES) sau cu dizabilități.
Ne dorim ca iî privinţa drepurilor persoanelor cu dizabilităţi şi în special a copiilor cu dizabilităţi legislaţia să fie cât mai cuprinzătoare, dar cel mai important lucru este ca legile să fie implementate. Dacă aceste initiative rămân doar pe hărtie şi nu sunt puse în practică, adoptarea lor este o muncă în zadar.